Sunday, September 11, 2005

Daniel i løvehulen...

På torsdag, så va eg på bønnemøte på saron... å så sko me be litt for oss sjøl og sånn i begynnelsen. Eg slo opp i bibelen sånn heilt tilfeldig ein plass, å det va i Daniel kapittel 6.
Der står det om Daniel, som hadde ei usedvanlig ånd i seg, og Dareios som styrte rike, satte Daniel øve alle andre, fordi han likte han så godt. Men det va fleire andre som blei missunnelige på Daniel, å dei prøvde å finna noge på an som gjor at han kom te å få mindre makt, men dei fant ingenting. det einaste som va litt unormalt med Daniel va at han tri gonge te dagen falt ned på kne for å tilbe Guden sin. Å dette bestemte dei seg for å utnytta.
Dei gjekk te Dareiros å sa:

«Kong Dareios leve evig! 8 Alle riksrådene, stattholderne, satrapene, rådsherrene og landshøvdingene har rådslått sammen: Kongen bør beslutte å gi et strengt påbud om at enhver som i tretti dager ber en bønn til noen annen enn deg, konge, enten det er til en gud eller et menneske, han skal kastes i løvehulen. 9 Gi nå et slikt påbud, konge, og skriv det opp, så det etter medernes og persernes uforanderlige lov ikke kan oppheves!»

Når Daniel fekk veta om dette, så gjor han det motsatta av det han sko gjer. for å sitera bibelen:
11" Så snart Daniel fikk vite at skrivet var sendt ut, gikk han inn i huset sitt. I tak-kammeret hadde han åpne vinduer som vendte mot Jerusalem. Tre ganger om dagen falt han på kne for sin Gud med bønn og lovprisning, akkurat som han hadde gjort før."

Det som skjer nå e at dei som foreslo dette for kongen komme inn, mens han ber, å endelig har dei noge å anklaga han for. Dei skynte seg te kongen å spør om han ikkje har lagt ein lov, som seie at dei bare har lov å tilbe han i 30 dage, å han svare ja, så seie dei at dei har tatt Daniel i å be te ein aen Gud.
Dareios blir ille til mote, og e oppe heile nåttå, for å finna ut koss han kan prøva å redda an, men når dei komme tebake neste måron, ser an ikkje noge aent valg enn å la dei kasta han i løvehulå.

Kongen sa til Daniel: «Måtte din Gud, som du stadig dyrker, frelse deg!»

Dareios går heim, og faste, og får ikkje sova. Dagen ittepå, springe Dareios te løvehulå som dei har lagt ein stein øve, og rope:

«Daniel, du som er tjener for den levende Gud, har din Gud, som du stadig dyrker, kunnet frelse deg fra løvene?» 22 Da svarte Daniel: «Kongen leve evig! 23 Min Gud sendte sin engel og lukket løvenes gap, så de ikke har gjort meg noe vondt. For jeg er funnet uskyldig for ham; og mot deg, konge, har jeg heller ikke gjort noe galt.» 24 Da ble kongen overmåte glad og bød at de skulle dra Daniel opp av hulen. Da de hadde dratt Daniel opp, fantes det ingen skade på ham; for han hadde satt sin lit til sin Gud.

I det sista har eg hørt ein del talar om det å gje livet sitt te Gud, og væra villig te å stå for han. Å når eg va i midtøsten, så fekk eg og møta kristne som omtrent har det sånn som Daniel, dei risikere livet sitt for å følga Gud, men dei gjer det for det om! Eine av pastorane me traff i midtøsten hadde gitt klar beskjed til politiet om at den einaste måten dei konne bli kvitt han på, det va å drepa an. Då e det snakk om å praktisk talt gi livet sitt te Gud altså!

De får meg te å tenka på kor møje eg ofre for Gud... å det e lite! skremmande lite! Eg har så lyst å bare gje heile livet mitt te Gud, men det e så vanskelig, eg får det kje te. De e så alt for møje som dreie seg om meg, å bare meg...

For jeg vet at i meg, det vil si slik jeg er i meg selv, bor det ikke noe godt. Viljen har jeg, men å gjøre det gode makter jeg ikke. 19 Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke, og det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg. Rom. 7. 18-19

Gud e stor, å med Hans hjelp, vil eg bare øvegje meg meir å meir te Han!

og for å sitera Dareios itte Daniel har blitt tatt opp av løvehulå:

For han er den levende Gud,
han blir til evig tid.
Hans rike går ikke til grunne,
hans velde tar aldri slutt.
28 Han frelser og utfrir,
han gjør tegn og under
i himmelen og på jorden.
Det var han som frelste Daniel fra løvene.»

Han har makt te lukka monnen på sultne løve, for det va kje snakk om vegetarianer løve her! (det finne dåkke ut viss dåkke lese teksten sjøl) Han har ALL makt! Å det e ein sånn Gud eg har lyst å leva livet mitt for!

5 Comments:

Blogger Merete said...

eg kjenne meg så ijenn i d.. spesielt d bibelverse frå romerene så du tog fram, d om å villa, men ikkje å makta. eg vil så gjedna, eg vil, men eg makte d bare ikkje allti. eg klare d kje. eg falle. eg svikte. eg - d går bare kje. eg føle meg kje goe nok. eg strekke kje te..

så e Gud der, åsså bryr an seg. så syns an eg e goe nok, så elske an meg for den eg e. så vil an at eg ska satsa, å leva me Han, leva for Han, å stå i tjeneste for Han - åsså e d av å te så tøft, så vanskeligt.. av å te - eg får bare lyst te å legga ner alt å bare gå i hi. andre gonge ijenn, så e d bare så fantastisk. Gud e bare så goe å så store! d koste - ja, d jer d.. der e kje tvil om at eg fleire gonge når eg ska te bedehuse egentle har hatt lyst te noge aent....

3:19 PM  
Blogger Fru K said...

Hm, akkurat det der las me på weekend i helgå og. huske en gong at æg "rakk opp hånnå" på at æg ville vær som daniel. koss gjær en det egentlig? æg æ nok ingen daniella ennå, men det æ jo bare å strekke seg mot målet!

10:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

Eg og vil gje heila livet mitt te Gud, men eg får det ikkje te. Eg gir livet mitt te Gud, nesten som en gave, og i neste sekund har eg tatt gaven ut av hendene på Gud igjen. Men eg syns det e et godt tegn når viljen te å øvegi seg e der. Når du har et sterkt ønske om å gi livet ditt te Gud, så e du jo faktisk et stykke på vei te å gjør det.

1:22 PM  
Blogger Lars said...

Gikk tilfeldigvis innom her, men det var jo ikke så dumt! Kjenner meg mye igjen på det å sette meg selv først og glemme å stole på Gud. Takk for inspirasjon!

7:07 AM  
Blogger Botswana in our hearts said...

utrolig bra! fekk litt frysninger når eg leste dette..:) Gud har så mye for oss! Eg og vil virkelig gi ALT te han, men det e så vanskelig! mn ei mil starte m et skritt, så steg for steg, vil m komma nermane og nermare! Du e så gode elisabeth! gla i deg!

9:44 AM  

Post a Comment

<< Home