Sunday, November 14, 2004

oslo og helg...

ja.. osloturen va gøy...

me fekk kje sitt nogen stjerne på observatoriet, ittesom det va øveskya.. men han mannen som egentlig va pensjonist som drive plassen fram t nyttår visste oss interessante og mindre interessante ting inne i klasserommet med sånn prosjektor ting..
på torsdagen så va me t oslo, på universitetet der.. eg følte meg så liten! heilt skremmande! fyst va me på fysikkinstituttet.. greit nok det.. han mannen viste litt forsøk å sånn..
å så va me vel på høydepunktet for dagen.. på astrofysisk institutt.. der astronomane holde t å sånn.. å der hørte me på at knut jørgen (? vett kje om det e fornavnet) Røed Ødegaard snakka... han tok lika møje av sånn så an gjer når han alltid blir intervjua når det e noge som skjer der ute i rommet.. han tok heilt av!
å så va me på kjemisk institutt, der me fyst fekk informasjon om sjølva universitetet, å så vart me delt i 2 gruppe, der mi gruppa fyst gjekk ner å hørte om sånne radioaktive ting, å målte på litt sånn radioaktivitet å sånn.. å så va me oppe på eit labiratorie, der det va ein som såg ut som an kanskje va 22, som sikkert ikkje va meir enn 150 høge, som hadde doktorgrad i ett eller aent, som då tok å laga eit stoff som aldri før hadde blitt laga.. å så hørte me på han littegrann, før me gjekk ner ein aen plass der ein fyr gjor ein del forsøk.. så det vart ein del smell og flammar og sånn.. å det e jo alltid gøy.. å hjelpe meg som helium smelle! (trur iallefall det va helium, vart litt usikker nå, muligt at det va hydrogen) gøy va det uansett..
me va oppe t ganske seint, å på fredag så brukte me ca 10 tima på å kjøra heim (me brukte 11 bort)
om kvelden då (ca 1 time itte eg kom heim) så reiste eg å Marthe bort på saron. å så hang me der litt.. å så kjørte eg, Ove å Marthe opp å henta Dina.. å så ville Dina forfølga nogen bilar, så då gjorde me det... klokkå 3 fant me ut at det va på tide å ta kvell.. på lørdag så sto eg opp litt seint, venta på at dina sko ringa meg, noge som dina ikkje gjor før det begynte å bli mørkt, å då sa hu at hu ikkje konne ver med meg å jogga.. men eg reiste nå bort t njåskogen å jogga åleina, sjøl om det va litt skummelt... det e faktisk skummelt å ver i skogen åleina når det e mørkt. men så stoppa eg opp å ba litt uti der. det va ein herlige følelse.. eg vart liksom heilt rolige, å det va bare så herligt! Gud e goe altså! å så hadde eg nogen bakkespurtar, før eg tusla heimøve..
ca 2 min itte eg hadde komme inn dørene så kom Dina, å så snakka eg med hu før eg forlot hu å måtte ta ein kalde dysj.. fordi dei alle dei resterande familiemedlammane mine hadde tatt seg goe tid i dysjen å brukt opp det varma vatnet! brr....
UF va bra! masse nye folk.. å eg syns det e gudd! ittepå så vart me sittande å snakka om mat i mange timar, før me t slutt gjor noge med det.. å kjørte t statoil for å kjøpa mat.. men hamburger eller pølsa frista egentlig meg svært lite.. så dei andre kjøpte det, å så reiste eg, Ove, Dina og Marthe heim t meg, sånn at eg fekk eta sjeva, å så lagte eg kaffi, sånn at me fekk drikka det..
ca kl 5 ringte far t Dina å lurte på kor hu va.. så ca hall 6 kjørte eg hu heim.. å ca kl 6 va eg i seng.. off.. eg e kje vandt med å rangla..
før 7 vekte mor å far meg for å sei hadet.. eg huske knapt nok at mor fyst kom inn å gav meg ein klem, før min nybarberte far kom å gav meg ein klem ittepå.. men eg huske nå dei sa hadet.. så nå he eg huset og bilen i ei veka det e gudd.. he jo forsåvitt ein lillebror og.. men...

i dag så he eg bare sotte der.. å så he eg våre sjå Toren som fyllte åre 11. i 11... gratulera t han! vart vel 22 eller noge tippe eg... det va kjekt! å eg må sei det at eg e imponerte øve kakebakingå hans!
nå har eg som valig våre oppe alt for seint å har skreve ein alt for lange post.. så nå må eg legga meg!

Elisabeth

1 Comments:

Blogger GoGo said...

Hi cute norway girl.

I am running around asking people to write blogger to change the way the have their "comments" set up.

Here is the Dealy-O
http://td.road82.com/comment.html~aaron

2:28 PM  

Post a Comment

<< Home